Dagens snötjuv
På sidan 3 gör Dagens Nyheter idag reklam för Ford under rubriken “Vinterhjälte”. Det syftar på att Ford är sponsor av det svenska skidlandslaget som firar triumfer vid skid-VM i Planica, Slovenien. Ford vill ha lite av skidåkarnas guldglans. För att tydliggöra de starka banden mellan Ford och de svenska skidframgångarna använder Ford landslagets logotyp i annonsen.
Få av oss som följer skid-VM någorlunda har väl missat förhållandena vid tävlingarna. Snöglopp och tiogradig värme. Snötäcket på norra halvklotet minskar snabbt och det råder ingen tvekan om att människans utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser är det främsta skälet.
Ford Motor Company är en av världens största biltillverkare och säljer cirka fyra miljoner bilar per år. Enligt företagets egen redovisning var utsläppen av koldioxid från verksamheten drygt 350 miljoner ton år 2020. Det motsvarar mer än fem gånger så mycket som Sveriges nationella utsläpp.
Ford kände dessutom till vilka konsekvenser utsläppen av koldioxid från bilar skulle få för planeten redan på 1960-talet, men fortsatte sin cyniska verksamhet. Inte för inte är Fords slogan “Bring on tomorrow”.
I rapporten Snötjuvarna beräknar vi att utsläpp av ett ton koldioxid leder till en minskning av snötäcket med cirka 2,5 kvadratmeter. Utsläppen från “Vinterhjälten” Ford år 2020 ledde därmed till att snötäcket minskar med ungefär 875 miljoner kvadratmeter, eller 875 kvadratkilometer. På ett år.
Ford antyder dessutom att bilen som de annonserar, Ford Kuga, är en elbil. “Oavsett hur ditt vinteräventyr ser ut, har vi en elektrifierad bil som tar dig dit.” Men Kuga är en traditionell fossildriven bil med elektrisk hjälpmotor, en så kallad laddhybrid. Mindre än fyra procent av Fords försäljning består av elbilar.
För badvertising.se är det ekonomiska värdet av Fords sponsring av skidlandslaget okänd. Men en fråga till hela laget är om det är värt det? Laget bidrar till försäljning av fler bilar, minskat snötäcke och ett minskat förtroende för hela idrotten.