Vår snö smälter

Varje år i maj krymper snötäcket på norra halvklotet med 90 600 kvadratkilometer på grund av klimatförändringarna.

Det är en yta dubbelt så stor som Schweiz, mer än en tredjedel av Storbritannien eller en femtedel av Sverige.

Den sorgliga ironin

Ändå gör professionell vintersport reklam för företag som förstör snön: oljebolag, flygbolag och biltillverkare. Genom att sponsra åkare, lag och arrangörer får företagen reklam som gör att de säljer mer bränsle, bilar och flygresor – vilket ökar utsläppen och påskyndar snösmältningen.

Ta Audi som exempel. Under 2022–2026 spenderar biltillverkaren 5–7 miljoner euro per år på att sponsra FIS, det internationella skidförbundet. För pengarna får Audi omfattande global reklam på tävlingar och andra event.

För varje euro av sponsring ökar Audis utsläpp av växthusgaser med mer än 20 kg. Avtalet med FIS innebär att Audis utsläpp ökar med 103–144 ton koldioxid varje år.

Säg ifrån!

Mycket måste förändras för att bekämpa klimatförändringarna. Men en av de mest uppenbara är att vi som älskar vintersport slutar marknadsföra samma företag som förstör vår snö. Låt oss stoppa fossila sponsorer från att förstöra vintersporter.

Nyligen uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres alla världens regeringar att förbjuda fossil reklam. I samma tal krävde han även att de som gör reklam för fossila företag ska avsluta sådana samarbeten.

Vi delar Guterres syn och uppmanar alla intressenter inom professionell vintersport att avsluta sponsringsavtal med företag som är betydande drivkrafter bakom klimatförändringar, såsom oljebolag, tillverkare av fossilbilar och flygbolag.

Gör det, du också. Få FIS, Svenska Skidförbundet och Vasaloppet att lyssna!