Vår snö smälter

Varje år i maj krymper snötäcket på norra halvklotet med 90 600 kvadratkilometer på grund av klimatförändringarna.

Det är en yta dubbelt så stor som Schweiz, mer än en tredjedel av Storbritannien eller en femtedel av Sverige.

Den sorgliga ironin

Ändå gör professionell vintersport reklam för företag som förstör snön: oljebolag, flygbolag och biltillverkare. Reklamen gör att företagen säljer mer bränsle, bilar och flygresor – vilket ökar utsläppen och påskyndar snösmältningen.

Ta FIS, det internationella skidförbundet, som exempel. Den reklam som organisationen gör för Audi innebär att biltillverkarens utsläpp ökar med över hundra tusen ton koldioxid per år.

Säg ifrån!

Mycket måste förändras för att bekämpa klimatförändringarna. Men en av de mest uppenbara är att vi som älskar vintersport slutar göra reklam för företag som förstör vår snö.

Nyligen uppmanade FN:s generalsekreterare Antònio Guterres till ett globalt stopp för fossil reklam. I november följde UNHCR efter.jde

Vi delar FN:s syn och uppmanar alla intressenter inom professionell vintersport att avsluta sina reklamavtal med företag som är betydande drivkrafter bakom klimatförändringar, såsom oljebolag, tillverkare av fossilbilar och flygbolag.

Gör det, du också. Få FIS, Svenska Skidförbundet och Vasaloppet att lyssna! Alla vi som älskar snö har ett gemensamt ansvar att kämpa för att bevara den.