Aktuellt
Nyligen meddelade den statliga oljejätten Equinor att de drar sig ur sponsringen av det norska skidlandslaget nästa säsong. Nu släpper även den svenska elit-cupen Ford Smart Energy Cup namnet Ford från sitt namn.
Stora oljebolag spenderar minst 5,6 miljarder US-dollar på sponsring av global sport genom 205 aktiva avtal enligt New Weather Institutes rapport Dirty Money – How Fossil Fuel Sponsors are Polluting Sport som publiceras idag.
Medan FN:s generalsekreterare António Guterres uppmanar media och regeringar att agera för att stoppa den fossil reklamen, försöker Moderaterna i Region Stockholm att hindra ett sådant beslut i Stockholms kollektivtrafik.
När de olympiska spelen idag invigs i Paris har det gått nästan nio år sedan staden stod som värd för FN:s klimatkonferens, där världens länder enades om gemensamma mål i Parisavtalet. Nu verkar spelen i Paris slå rekord när det gäller så kallad sportswashing av fossilintensiva varumärken.
I ett tal i New York för att uppmärksamma Världsmiljödagen manade FN:s generalsekreterare António Guterres på onsdagen världens regeringar att förbjuda reklam för fossila bränslen.
Idag på Världsmiljödagen publicerar vi rapporten Klimatkonsumenterna där vi kartlägger de svenska hushållens klimatpåverkan genom konsumtion. Den visar att de svenska hushållens utsläpp behöver halveras till 2035 och att det är möjligt att minska utsläppen snabbt genom att ändra våra vanor.
I en valkompass inför EU-valet framtagen av TT och Aktuell Hållbarhet ställs frågan om de svenska riksdagspartierna anser att “EU ska förbjuda reklam för alla varor och tjänster som använder fossila bränslen”. Tre rödgröna håller med om förslaget.
Ett flertal tunga aktörer har konstaterat att regeringens politik innebär att arbetet för att nå klimatmålen havererat, men det hindrade inte regeringen från att häromveckan presentera en miljardsatsning på flyget. Kanske behöver statsministern och de andra statsråden lite grundläggande kunskap om flygets klimatpåverkan?
Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow. För första gången avslöjas priset vi alla betalar för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.
The region of Stockholm has adopted Sweden's, and Scandinavia's, first ban on fossil fuel advertising. From January 2026, residents of the capital and other municipalities in the most populated region of Sweden will no longer have advertisements for fossil fuels and "fossil-powered products" imposed on them in, a ruling that covers the entire public transport system, including buses, subways, regional trains and ferries.
Från och med 2026 kommer de boende i Stockholms län slippa se reklam för “fossila bränslen och fossilt drivna produkter” i kollektivtrafiken. Därmed har regionen antagit Sveriges, och Skandinaviens, första förbud mot fossil reklam.
“Vi beklagar. I decennier har vi vetat hur våra produkter förorenar luften du andas och bidrar till det värsta problem som mänskligheten står inför, klimatkrisen.” Så inleds ursäkten från Toyota, världens klimatsämsta biltillverkare. Eller kanske inte.
Today we publish an op-ed in one of Sweden’s largest newspapers, Göteborgs-Posten, exposing the double standards of the municipality of Gothenburg. A year ago, the city decided to ban advertising for fossil fuels in public areas that the city owns. But over the past week, the city’s arena Scandinavium has been a global billboard for the climate villain Exxon.
Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
För två år sedan tog Vänsterpartiet i riksdagen beslut om att partiet vill utreda ett förbud mot reklam för fossiltunga produkter i sin klimatmotion. Nu har även Miljöpartiet tagit ställning för ett sådant förbud.
Idag har vinnarna av Bad Sports Awards korats och Svenska Skidförbundet har korats till vinnare i kategorin för vintersport, ”Thin Ice Award”, för sina sponsoravtal med Ford, Scania och SAS.
Idag håller Reklamombudsmannen (RO) sitt första seminarium om fossil reklam. Det är glädjande att annonsörer och myndigheter nu börjar se problemet. Samtidigt publicerar vi en rapport som visar att fossil reklam redan är förbjuden men att myndigheter silar mygg och sväljer kameler.
Stockholms tunnelbana och annan kollektivtrafik i Region Stockholm kan bli fri från fossil reklam sedan regionens politiker har en enats om att uppdatera riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken, där fossil reklam ingår som en tydlig del.
I höstas kom beskedet att Stockholm kommer införa ett fossilreklamförbud. Nu har även Göteborg tagit ett liknande beslut; nämligen “att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Idag kämpar tusentals skidåkare de nio milen mellan Sälen och Mora. På vägen kommer Preem att bjuda på fika och Volvo gör en ”hyllningsfilm” till alla åkare. På ett skickligt sätt gör sig Preem och Volvo till en del av slitet och svetten längs spåren.
Brist på snö hotar allt fler tävlingar i längdåkning, skidskytte, alpin skidsport och snowboard. Och på grund av sportens egna sponsorer förvärras läget. Det visar rapporten Snötjuvarna, som presenteras idag.
Arla har under många år hävdat att deras ekoprodukter är klimatneutrala, på vaga grunder. Arla fälls nu i rätten för påståendet. Den 2 februari kom Patent- och marknadsdomstolens beslut om Arlas påstående om ”netto noll klimatavtryck” på sina ekologiska produkter, vilket Badvertising skrivit en del om tidigare.
Flygbranschen har stora problem med sin trovärdighet eftersom flyg är det snabbaste sättet att steka planeten. Samtidigt finns det inget trovärdigt sätt för branschen att snabbt anpassa sig och ställa om.
Stockholms stad meddelade idag att den har som mål att införa ett förbud mot fossil reklam, sponsring och andra samarbeten som driver användningen av fossila bränslen. Utformningen av ett sådant förbud ska utredas under 2023.
The city of Stockholm today announced that it aims to introduce a ban on fossil ads, sponsorships and other collaborations that drive the use of fossil fuels. Before implementation, the architecture of such a ban will be investigated during 2023.
Den senaste tiden har medierna drabbats av en flyg-hype som Vattenfall gärna hänger på. Mer eller mindre insatta artiklar om elflyg dyker upp lite varstans och bara häromdagen hade SVT ett evighetslångt inslag om elektrobränslen där BRA fick breda ut sig till synes utan hämningar.
Igår, i skuggan av de avskyvärda händelserna i Ukraina, publicerade IPCC:s tredje arbetsgrupp sin rapport om hur klimatkrisen kan avvärjas. Det är en rapport som borde skaka om alla och vara obligatorisk läsning för alla politiker, företagsledare och studenter.
I november höll New Weather Sverige ett seminarium på nätet om fossil reklam. En av deltagarna var Gustav Martner hos Greenpeace som berättade om problematiken och den europeiska kampanj som pågår för att få igenom ett EU-förbud mot reklam som sabbar klimatet.
BLOGG En komet som i världens fart swishar genom rymden mot jorden, och människor i förnekelse. Tiden som tickar. Vinna eller försvinna. Det skriande behovet av förändring och handling.
Nyheter direkt
Du kan få våra nyheter direkt i mailen