Fossil sportswashing ökar i OS –och Paris 2024 väntas slå rekordet
Eftersom de olympiska spelen är ett av de mest sponsrade evenemangen i världen har vi granskat spelens historia när det gäller att göra reklam för oljebolag samt stora biltillverkare och flygbolag. I rapporten Laundrette visar vi att sponsorintäkterna från sådana företag har ökat dramatiskt de senaste 20 åren – och att Paris 2024 ser ut att slå rekord i fossil sportswashing.
Företagens sponsring av idrott ökar snabbt. Det handlar inte om välgörenhet, utan om en ren affärsuppgörelse. Företagen vill få utdelning på sina satsningar genom att associeras med något mer än bara den produkt de säljer.
Idag vill konsumenter ha varumärken som förknippas med högre värden än vad produkten i sig erbjuder. Sponsring av idrott erbjuder företagen den möjligheten, den säger till oss konsumenter: Unna dig den här produkten, inte för att tillfredsställa din önskan att konsumera den, utan för att göra världen lite bättre.
Fossil sportswashing
Vår granskning visar att den olympiska rörelsens sponsorintäkter från oljebolag, stora tillverkare av fossildrivna bilar samt flygbolag har tiofaldigats under mellan 2004 och 2022 och att spelen i Paris ser ut att sätta ett nytt dystert rekord.
Under perioden har OS gjort reklam för 7 av världens största oljebolag, 19 stora tillverkare av fossildrivna bilar och andra fordon, 8 internationella flygbolag, ett reseföretag samt en tillverkare av privatjet.
Spelens intäkter från sådana sponsorer har tiofaldigats under perioden, från 24 miljoner USD 2004, till 249 miljoner USD 2022. Spelen i Paris 2024 förväntas generera rekordsumman 258–308 miljoner USD.
Sponsorerna har en betydande påverkan på utsläppen av koldioxid och därmed på klimatet. De marknadsförda oljebolagen har orsakat 5,5 procent av de globala CO2-utsläppen mellan 1988 och 2015. Biltillverkarna bygger och säljer över 40 procent av den globala bilflottan och flygbolagen transporterar cirka 350 miljoner passagerare per år.
Reklamens konsekvenser
Genom att teckna sponsorkontrakt med företagen har den olympiska rörelsen främjat konsumtion av produkter som är oförenliga med målen i Parisavtalet. Den olympiska rörelsen sprider deras varumärken inför en global miljardpublik, ökar deras försäljning, tvättar deras rykte och ger dem social acceptans. Rörelsen bidrar därmed till att bromsa klimatomställningen.
Sedan 1996 är miljö den tredje pelaren i den olympiska rörelsen tillsammans med idrott och kultur, och Internationella Olympiska Kommittén (IOK) står bakom Parisavtalet. Inför OS i Paris har organisatörerna gjort framsteg för att minska spelens direkta och indirekta klimatpåverkan.
Våra tidigare underlag visar dock att effekten av den reklam för stora biltillverkare, oljebolag och flygbolag som sprids genom sponsring kan orsaka utsläpp som är många gånger större än från själva evenemanget. För att rörelsen ska leva upp till sina åtaganden och behålla sin trovärdighet måste den sluta göra reklam för produkter som förstör jordens klimat särskilt snabbt.
Den nya tobaksreklamen
Den fossila reklamen har många paralleller till tobaksreklam. Den olympiska rörelsen gjorde under decennier omfattande reklam för tobak, en produkt som bevisligen dödar människor. Vid OS i Lake Placid 1980 var U.S. Tobacco Company till och med en dominerande sponsor. Genom påverkanskampanjer från idrottare, forskare och organisationer stoppades till slut all tobaksreklam inför OS i Calgary 1988. Sedan dess har reklamen varit bannlyst i alla olympiska spel.
Faktum är att fossila bränslen, bortsett från att skapa klimatförändring, även påverkar människors hälsa i samma utsträckning som tobaksprodukter, om inte mer. I juni 2024 presenterade Världshälsoorganisationen WHO siffror som visar att föroreningar från fossila bränslen dödar 580 000 personer årligen, bara i Europa.
WHO konstaterade också att den glamorösa framställningen i marknadsföringen av sådana produkter “integrerar dem på djupet i våra vardagliga liv, överdriver deras fördelar och normaliserar deras konsumtion”.
FN uppmanar till förbud
Internationellt finns en växande rörelse för att förbjuda reklam för de mest klimatskadliga produkterna, i stil med det förbud mot tobaksreklam som redan finns. Exempelvis har städer som Edinburgh, Amsterdam och Stockholm infört eller aviserat begränsningar för reklam för flygresor och fossila bränslen.
I början av juni uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres alla nationer och mediebolag att stoppa reklam för oljebolag och kallade bolagen "klimatkaosets gudfäder" som hade förvrängt sanningen och lurat allmänheten i årtionden. Han uppmanade nyhetsmedier och teknikföretag att sluta sprida reklam för fossila bränslen och PR-branschen att avsluta sina samarbeten med företagen.
Vi uppmanar IOK att, i linje med FN:s uppmaning, bannlysa reklam för fossilintensiva företag. Att säga nej till sådan reklam i de olympiska spelen skulle vara ett viktigt bidrag i kampen mot klimatförändring. Samtidigt skulle det få begränsad ekonomisk betydelse för den olympiska rörelsen. Den fossila sponsringen motsvarar i dagsläget bara nio procent av spelens totala intäkter från sponsring och mindre än fem procent av de totala intäkterna.
Läs rapporten
Vad säger idrottarna?
Många vinteridrottare har tagit ställning mot fossil sponsring för att bromsa klimatförändringen.
-
“Det är anmärkningsvärt när de åkare som kan välja och vraka väljer sponsorer utan att tänka.”
Björn Ferry, flerfaldig guldmedaljör i VM och OS i skidskytte.
-
“Vintersporten driver på klimatkrisen genom att göra reklam för företag vars verksamhet höjer jordens temperatur. Det är ironiskt att sponsring av fossila bränslen är så vanligt i en sport som är helt beroende av kalla vintrar och snö. Vi måste ta ansvar och vägra sponsring som driver på klimatkrisen.”
Emil Johansson Kringstad, tidigare landslagsåkare i längdskidor.
-
“Som idrottare tvingade jag mig själv att sluta och ändra mitt beteende när saker och ting inte fungerade. Men just nu skriver stora vintersportarrangörer sponsringsavtal med företag som är oproportionerligt ansvariga för att smälta snö och is! Jag vill känna mig stolt över min sport, över vintersporter och jag vill att andra ska få uppleva glädjen och utmaningarna med snösporter.”
Anna Turney, brittisk alpinåkare och paralympier.
-
“Att som vintersport ha sponsorer med höga koldioxidutsläpp är som att spika locket på sin egen kista. Det måste få ett slut.”
Lizzy Yarnold, Storbritanniens mest framgångsrika vinterolympier.
-
“Vintersport står inför ett existentiellt hot till följd av klimatförändringar som minskar snöfall och snötäcke. Ett ökande antal vinteridrottare vaknar upp till denna verklighet – och det är nu dags för arrangörer att göra det samma. För att vintersporten ska ha en framtid måste lag och arrangörer säga upp kontakten med sponsorer med stora utsläpp.”
Dom Winter, Protect Our Winters
Vad idrottare gör för att kyla ned planeten. Kolla Cooldown Network.
Läs mer
Laundrette (engelska)
DN Debatt: OS i Paris sätter ett nytt dystert rekord (svenska)
Pressmeddelande (svenska)
Pressmeddelande (engelska)