Brain pollution

“Detta är en varning till allmänheten från Myndigheten för klimatnödläge.”

Så inleds en hälsning från denna fiktiva myndighet i en informationsfilm som beskriver de förändringar som reklamen orsakar i våra hjärnor, hur den påverkar våra beteenden och hur vi betraktar världen. Dagligen möts vi av tusentals reklambudskap. Inte minst leder denna det till att vi köper grejer vi inte behöver och lockas att köpa saker som inte gör oss lyckliga... Känns det bekant? 

De flesta av oss känner igen oss i känslan av att hålla i saker som vi inte vet vad vi ska göra av, ändå finns de i våra hem och har tagit sig dit på ett eller annat sätt. Men det handlar inte bara om små prylar, utan lika mycket om stora investeringar vi gör - i bilar och flygresor till exempel. Och det är inte lite reklam det handlar om. Över 35 miljarder dollar spenderades på bilreklam under 2018. 

Tobaks- och alkoholreklam är förbjuden eller starkt reglerad, men för reklam som förstör planeten och förvärrar klimatkrisen är det däremot fritt fram. En del av oss minns reklamen för tobak, bilden av en häst i skymningen och en man med ciggen i mungipan. Typ. Men till slut blev skadorna av rökningen alltför uppenbara och sedan ett antal år tillbaka finns ett förbud mot tobaksreklam på EU-nivå. Oss veterligen är det ingen som saknar den. 

Vi lever i en klimatkris som är svår att hantera, både i praktiska lösningar och mentalt. De flesta av oss vet att det inte funkar att fortsätta att leva som vi gör. Men vi matas med ursäkter och greenwash dagligen. Det är svårt att stå emot.

Nu är tiden inne att ifrågasätta och omvärdera den fossila reklam som omger oss dagligen. För trots larmrapporter om översvämningar, bränder och andra extrema väder så är det helt okej att göra reklam för en weekend-resa till New York eller en så kallad hybridbil som i verkligheten släpper ut stora mängder koldioxid. Dessutom leder luftföroreningar från förbränningen av fossila bränslen till ungefär 8,7 miljoner förtida dödsfall per år, fler än vad rökning gör. 

Att detta är okej år 2021 är bisarrt, när en väl börjar tänka efter. Ta reklamen för bensinbolagen till exempel, de gör numera inte reklam för sina fossila bränslen utan framhåller grillad korv och glass i sitt utbud. Men är det egentligen bara det de vill sälja till oss? 

Myndigheten för klimatnödläge har ett stort arbete framför sig. Vi är ju alla påverkade av de normer och värderingar som reklamen förstärker. Det vi nu alla kan kräva av politiker på alla nivåer är att bli befriade från fossil reklam. Det gäller våra städer såväl som nationella parlament, och inte minst i EU. Detta är bara början.

Previous
Previous

Din röst kan stoppa fossil reklam!