FN: förbjud fossil reklam
I ett tal i New York för att uppmärksamma Världsmiljödagen manade FN:s generalsekreterare António Guterres på onsdagen världens regeringar att förbjuda reklam för fossila bränslen.
Guterres lyfte fram fossilindustrins "massiva reklamkampanjer" och hur de "har fått hjälp av reklam- och PR-företag – Mad Men som underblåser galenskapen." Han uppmanade branschen att sluta agera som möjliggörare av planetär förstörelse och att "sluta ta emot nya fossilkunder, från och med idag, och lägga upp planer på att släppa era befintliga."
Generalsekreteraren efterlyste också politisk reglering. “Jag uppmanar också länder att agera. Många regeringar begränsar eller förbjuder reklam för produkter som skadar människors hälsa – som tobak. Vissa gör nu samma sak med fossila bränslen. Jag uppmanar alla länder att förbjuda reklam från fossilföretag.” Han uppmanade sedan även "nyhetsmedia och teknikföretag att sluta visa reklam för fossila bränslen."
En given fråga är naturligtvis hur avgränsningen ska göras. Av allt att döma menar Guterres reklam för fossila bränslen – kol, olja och gas. Men branschens greenwash går ofta ut på att göra reklam för sina (ofta mikroskopiska) satsningar på förnybar energi, medan de säljer fossila bränslen. Ett exempel är Preem, som nästan bara gör reklam för biodrivmedel medan 90 procent av deras produktion och försäljning består av bensin och diesel. Eller Circle K som mest gör reklam för godis och varmkorv i syfte att sälja mer drivmedel.
Guterres påpekade också att vanliga människor redan ligger långt före politikerna och menade att det finns ett akut behov av att minska den fossila konsumtionen genom att "fasa ner fossila bränslen i våra egna liv". En logisk konsekvens är att även stoppa reklam för kolintensiva produkter, främst fossildrivna bilar och flyg.
Denna game-changer från FN:s högsta nivå följer banbrytande åtgärder av städer internationellt, från Edinburgh och Sheffield i Storbritannien, till Stockholm i Sverige, Amsterdam i Nederländerna och många andra. De vill inte bara förbjuda reklam för fossila bränslen, utan även för andra stora förorenare såsom flyg- och bilindustrin.
I Sverige har Centerpartiet och Miljöpartiet ställt sig bakom ett förbud på EU-nivå. Vänsterpartiet är delvis för ett förbud och Socialdemokraterna delvis emot. Guterres tal sammanfaller med att New Weather Institute publicerade en debattartikel i Aktuell Hållbarhet där vi uppmanar alla politiker att ställa sig bakom ett EU-förbud mot fossil reklam.
Läs mer:
Guardian: ‘Godfathers of climate chaos’: UN chief urges global fossil-fuel advertising ban
Dagens ETC: FN:s generalsekreterare: Förbjud reklam från fossilindustrin
Utdrag ur Guterres tal:
“Many in the fossil fuel industry have shamelessly greenwashed, even as they have sought to delay climate action – with lobbying, legal threats, and massive ad campaigns.
They have been aided and abetted by advertising and PR companies – Mad Men fuelling the madness. I call on these companies to stop acting as enablers to planetary destruction. Stop taking on new fossil fuel clients, from today, and set out plans to drop your existing ones.
Fossil fuels are not only poisoning our planet – they’re toxic for your brand. Your sector is full of creative minds who are already mobilising around this cause. They are gravitating towards companies that are fighting for our planet – not trashing it.
I also call on countries to act. Many governments restrict or prohibit advertising for products that harm human health – like tobacco. Some are now doing the same with fossil fuels. I urge every country to ban advertising from fossil fuel companies. And I urge news media and tech companies to stop taking fossil fuel advertising.”