Och vinnare av årets Bad Sports Award inom vintersport är…
Vasaloppet!
Utdelningen av årets Bad Sports Awards är klar. FIFA, det internationella styrande organet för fotboll, har tagit hem det högsta priset vid årets utmärkelser för sitt stora sponsringsavtal med Saudi Aramco, det statligt ägda oljebolaget i Saudiarabien. I kategorin Vintersport togs priset hem av svenska Vasaloppet.
Priset motiveras av arrangörernas långlivade och omfattande reklam för oljebolaget Preem och fossilbilstillverkaren Volvo. De senaste åren har en rad organisationer och nätverk krävt att reklamen ska stoppas, senast i november 2024 då Rebellmammorna i Falun genomförde en protestmarsch.
Domaren i Bad Sports Awards 2024, Andrew Simms från Badvertising-kampanjen: "Det bästa inom sporten utnyttjas av några av världens värsta förorenare. Idrott kan föra människor samman, främja hälsa, fira livet och vara ett bra exempel på positiv social förändring. Bad Sport Awards avslöjar de som blåser rök i ansiktet på idrottare och fans, som använder sponsring för att göra reklam för produkter och livsstilar med ohållbara klimatavtryck. Precis som idrotten tidigare har sparkat ut tobaksreklamen behöver den nu göra sig kvitt den fossila reklamen."
Vasaloppet vinnare i Bad Sports Awards, Resumé
Vasaloppet vinner ironiskt pris för fossilsponsring, Klimatgranskaren
Bad Sport Awards, som lanserats av kampanjen Badvertising, utser de mest uppenbara och uppseendeväckande exemplen på hur fossilföretagens använder sport för att förbättra sitt rykte. Årets pristagare har utsetts av kampanjerna Save Our Snow, Fossil Free Football och The Green Runners.