Även Miljöpartiet föreslår förbud

 

Nu förespråkar även Miljöpartiet i riksdagen ett fossilreklamförbud, vilket parti är näst på tur? Foto: Michael Erhardsson

För två år sedan tog Vänsterpartiet i riksdagen beslut om att partiet vill utreda ett förbud mot reklam för fossiltunga produkter i sin klimatmotion. Nu har även Miljöpartiet tagit ställning för ett sådant förbud. I höstens motionsskörd i riksdagen har partiet föreslagit att ett förbud mot fossilintensiv reklam såsom flygresande ska utredas.

I Stockholm, Göteborg, Lund och Örebro har Miljöpartiet sedan länge på olika sätt drivit frågan om fossilreklamförbud men från riksnivå har det varit tyst – ända fram till nu. I motionen En grön klimathandlingsplan för Sverige finns följande förslag:

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda förbud mot fossilintensiv reklam såsom flygresande och tillkännager detta för regeringen.

Det är glädjande besked. Reklam för fossiltunga produkter såsom flygresor, fossila bränslen och bilar förstärker ohållbara livsstilar och ökar utsläppen. Den är även ett hinder för klimatomställningen i stort eftersom de normer och värderingar som den framhäver gör det svårare att genomföra politiska reformer som understödjer beteendeförändringar.  

Låt oss hoppas att Miljöpartiets ställningstagande i riksdagen ger lite eld i baken för fler partier att driva frågan på riksnivå. Ett första steg är att rösta ja till Miljöpartiets förslag när det hanteras i Riksdagens civilutskott i vår. Det borde vara en självklarhet för Vänsterpartiet som redan motionerat i frågan, och för Socialdemokraterna som drivit frågan på lokal nivå i Stockholm och som arrangerade ett riksdagsseminarium i juni om fossiltung reklam tillsammans med Miljöpartiet.

I juni 2024 är det val till Europaparlamentet. EU har redan beslutat att stoppa reklam för tobak. Det visar att det är fullt möjligt att prioritera människors hälsa och miljö framför företags möjligheter att göra reklam för sina produkter och varumärken.

Ett liknande förbud mot fossiltung reklam är bara en tidsfråga. I ett skenande klimat med allt fler extrema väder borde också de mest extrema formerna av reklam vara otänkbara. Helt enkelt förbjudna. För att det ska bli möjligt krävs att partierna inkluderar fossilreklamförbud i sina valmanifest till EU-parlamentet. Det borde alla partier göra.

 
Previous
Previous

Göteborg som reklamskylt för Exxon

Next
Next

Vinnarna av Bad Sports Awards korade