Rödgröna partier stödjer EU-förbud mot fossil reklam

 

Bild: Unsplash

År 2021 samlades ett trettiotal europeiska organisationer runt kravet att få ett förbud mot reklam för fossiltunga produkter och varumärken i EU. Nu tre år senare ger arbetet resultat. I en valkompass inför EU-valet framtagen av TT och Aktuell Hållbarhet ställs frågan om de svenska riksdagspartierna anser att “EU ska förbjuda reklam för alla varor och tjänster som använder fossila bränslen”. 

Både Miljöpartiet och Centern instämmer helt. Vänsterpartiet instämmer delvis och Socialdemokraterna är delvis emot (det är oklart vad skillnaden är). Därmed anser åtminstone tre av fyra rödgröna partier att EU ska införa ett förbud mot fossil reklam. På bara några år har förslaget gått från att vara en ny och ganska okänd fråga till att vara ett förslag inför EU-valet som flera partier ställer sig bakom. 

Samtliga Tidö-partier säger däremot fortfarande nej till ett förbud. Vid första anblick är det inte så överraskande. Tidö-partierna har de senaste åren argumenterat mot svenska klimatmål och sänkt skatterna på fossila drivmedel och flyg. Det motiveras ibland av att de vill se internationella åtgärder mot utsläppen. Det är, som vanligt, någon annan som ska göra något. Nu har de chansen att visa att de menar allvar med internationellt klimatarbete genom ett förbud mot fossil reklam i hela EU, men tar den inte. 

Med Fit for 55 och skärpta klimatmål blir det helt ologiskt att EU;s medborgare dagligen ska mötas av otaliga reklambudskap som skapar drömmar om en fossiltung livsstil. Dessutom har vi all den fossiltunga sponsring som genomsyrar stora delar av sporten, inte minst fotbollen. Oljebolag, flygbolag och biltillverkare tvättar sin byk genom att associeras med friska unga människor på samma sätt som tobaksbolagen gjorde en gång i tiden. 

Eller som Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) konstaterade under ett riksdagsseminarium i juni förra året: “Stockholm har antagit ambitiösa mål för att minska stockholmarnas konsumtionsutsläpp, då är det kontraproduktivt att ha reklam för flyg och stora fossildrivna bilar på gator och torg.” Detsamma gäller givetvis på EU-nivå. 

Tack och lov är tobaksreklamen förbjuden sedan länge. Det började med ett frö och aktörer som vågade gå före och en rörelse som växte. Även då fanns motståndare, bland andra Moderaterna, och likadant är det förstås nu.

Men precis som med tobaksreklamen är det bara en tidsfråga innan vi får ett förbud. Förr eller senare kommer den reklam som driver på ökade utsläpp av växthusgaser att behöva regleras. 

 
Previous
Previous

Klimatkonsumenterna

Next
Next

TUING