256 anmälningar – och de fortsätter.
Arla har länge plågat svenska folket med lögnen om att deras mjölk, ost och andra produkter inte har någon klimatpåverkan. Deras “Netto noll klimatavtryck” är nonsens från start till mål och fälldes av Konsumentverket för snart två år sedan. En titt i myndighetens diarium visar att Arla har blivit anmälda 256 gånger sedan februari 2019 och senast i augusti 2021. Men de fortsätter att använda reklamen.
Mejeriprodukter är en klimatbov, nästan i klass med kött. Svenskarnas konsumtion av mjölk, ost, grädde och andra mejerivaror står för ungefär tre miljoner ton koldioxid per år. Det är nästan en tredjedel av vad hela landets biltrafik orsakar.
På senare år har Arlas koprodukter fått konkurrens av veganska alternativ, med lägre klimatpåverkan. Uppenbarligen känner Arla ett behov av att framställa sig som grönare än vad de är.
Den som lyckas manövrera sig fram till Arlas förklaring upptäcker att kossornas utsläpp “kompenseras“ genom ”projekt inom förnybar energi och jord- och skogsbruk som ligger nära vår egen verksamhet och våra ägare mjölkbönderna” i Uganda, Kenya och Tanzania.
Men kossornas utsläpp försvinner ju inte för att Arla investerar i projekt i Afrika. Hur lång tid det tar innan utsläppen har kompenserats framgår inte, men att döma av projektens karaktär handlar det åtminstone om flera årtionden.
Under tiden påverkar kornas utsläpp klimatet genom en högre halt av koldioxid, metan och andra växthusgaser i atmosfären. Därmed kan inte kompensationen resultera i ”kompensation fullt ut” eller ”Netto noll klimatavtryck”.
Den som vill veta mer om “netto noll” rekommenderas att läsa “Not zero”.
Det är obegripligt att inte Konsumentverket agerar hårdare, men rent stötande att Arla fortsätter att använda samma vilseledande reklam snart två år efter att de blev fällda.