Hurtig klimakris
Hurtigruten var en gång i tiden känd som den gulliga lilla båtlinjen som gick mellan små isolerade byar i avlägsna norska fjordar. Idag marknadsför de sig som ett internationellt kryssningsbolag med “expeditioner” till spännande platser som Galapagosöarna och Antarktis, resor som ger ungefär samma klimatavtryck som fem års bilkörning.
En resa med Hurtigruten till Antarktis innebär en flygresa på ungefär 3.100 mil till Chile eller Argentina och orsakar drygt fem ton koldioxid per person, tur och retur. Väl framme i Sydamerika väntar en resa på ytterligare ungefär 700 mil med dieseldrivna fartyg till “den istäckta kontinenten”.
Generellt orsakar kryssningsfartyg något mer utsläpp per kilometer och passagerare än vad flyget gör. En uppskattning för genomsnittliga kryssningsfartyg visar att de släpper ut ungefär fyra kilo koldioxid per passagerare och mil. Fartygsetappen skulle därmed orsaka ungefär tre ton koldioxid per person. Men Hurtigrutens fartyg är kanske lite mindre och mer energieffektiva än genomsnittliga kryssningsfartyg, så utsläppen kanske blir lite lägre.
Badvertising uppskattar att en resa till Antarktis med Hurtigruten genererar ungefär sju till åtta ton koldioxid per person. Det är ungefär vad en genomsnittlig bilist orsakar på fem år.