Den ekologiska SUV:en
Reklam för Jeep brukar handla om att föraren kan bemästra den vilda naturen genom att köra märkets terränggående fordon i krävande miljöer. Lera, branta berg, översvämningar. sandöken, snöstorm, sumpskogar – ingenting stoppar en Jeep.
Men kanske har företagets reklamskapare tittat lite för djupt i naveln eller glaset (eller båda) när de skrev text och rubrik för den senaste versionen av Compass: “Ekologisk mobilitet”. På hemsidan kan vi även läsa att bilen är en del av “ett nytt ekosystem” av mobilitetstjänster.
Compass är en traditionell bensindriven SUV som har funnits i Jeeps sortiment sedan 2007. Nu har den fått batteri och en liten elektrisk hjälpmotor på 60 hästkrafter som enligt tillverkaren ger bilen en elektrisk räckvidd på fyra mil, förutsatt att batteriet är fulladdat.
Bilens koldioxidutsläpp varierar lite beroende på utrustning, men ligger enligt Jeep på mellan 49 och 55 gram per kilometer. Med en genomsnittlig körsträcka ger den ett årligt utsläpp på 735–825 kilo.
Om vi istället antar att ICCT:s resultat vid mätningar av verklig körning stämmer även för Compass är de verkliga utsläppen snarare i storleksordningen 98–220 gram per kilometer. I så fall ökar de årliga utsläppen till mellan 1,5 och 3,3 ton.
Den som köper en genomsnittlig version av den ”ekologiska” SUV:en efter 1 april 2021 får ett statligt stöd på 14 101 kronor.
New Weather anmälde annonsen för den ekologiska SUV:en till Konsumentverket och Reklamombudsmannen den 30 april. Den 31 maj beslutade ombudsmannen att annonsen är vilseledande. Jeep skyllde på misstag i översättningen.