"Effekten är elektrisk" – men inte bilen
Volkswagen tillhör de företag som mest offensivt försöker framstå som ledande i elektrifieringen, även om de våren 2021 bara har ett fåtal elbilsmodeller. Istället framställer de sina laddhybrider som elektriska bilar.
Förnekelsen har gått så långt att Volkswagen till och med har gömt avgasrören på laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE innanför kofångaren så att de inte ska synas.
I just den här annonsen, publicerad i Dagens Nyheter i januari 2021, finns inte ens uppgifter om bränsleförbrukning eller utsläpp, vilket det ska göra enligt lag. Men enligt texten kan du köra med “elektrisk körglädje” och teckna avtal om förnybar el till laddningen.
Visserligen framgår det att bilen bara går 45 kilometer på en laddning, men bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp nämns inte med ett enda ord.
Enligt tillverkaren ska en Golf GTE av den senaste modellen släppa ut 26 gram koldioxid per kilometer, vilket är en uppgift som borde göra vem som helst skeptisk. Det är en av de lägsta siffrorna på marknaden och GTE är trots allt lite av en prestandabil med turbo och 245 hästkrafter. Den beskrivs som en laddversion av Golf GTI.
Vid verklig körning var de genomsnittliga utsläppen mer än fyra gånger högre, 116 gram enligt ICCT. Det ligger en bra bit över EU:s genomsnitt (93 gram) och är något mer än vad en vanlig Golf utan laddteknik uppges släppa ut. Det motsvarar 1,7 ton koldioxid per år vid genomsnittlig körsträcka.
Många bilköpare kommer nog att tro att GTE är som en billigare elbil med sladd och allt. Men en optimistiskt räknad elektrisk räckvidd på 4,5 mil innebär mindre än två mil om föraren ska fram och tillbaka utan laddning (om bilen är fulladdad och om du kör sakta). Resten av resan går den på bensin.
Varje såld Golf GTE subventioneras av staten med 29 842 kronor.