Bensinbilen utan utsläpp

 
VOLVO V60 DN aug 2021 Badvertising kopiera.jpg
 

Den som läste Dagens Nyheter idag såg kanske Volvos helsidesannons för den magiska laddhybriden V60 (sidan 3). Vi har tidigare visat hur biltillverkare gör allt för att sudda ut gränsen mellan bensinbilar och elbilar, men den här annonsen tar nog priset.

Löptexten handlar naturligtvis om el, framtiden och teknik. Att bilen vid normal körning huvudsakligen drivs av bensin nämns inte med ett enda ord och bilens namn, ”Recharge” anknyter till el. Vem som helst kan tro att det handlar om en elbil.

Enligt Volvos egen hemsida förbrukar V60 Recharge 1,9 liter bensin per 100 km och utsläppen av koldioxid är 42 gram per kilometer vid blandad körning (enligt WLTP). I verkligheten är utsläppen dock betydligt högre, cirka 122 gram per kilometer, långt över genomsnittet för nya bilar i Europa.

Allt detta döljer Volvo för läsaren. Där finns inte ett ord om att bilen är beroende av bensin eller har några koldioxidutsläpp. Faktum är att det i bränsledeklarationen längst ner står att bilen bara förbrukar el och inte har några utsläpp alls! ”Inga koldioxidutsläpp under körning.”

New Weather anser att hela annonsen är grovt vilseledande och har anmält den till Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Den bryter mot marknadsföringslagen på flera punkter. Brödtexten och rubriken vilseleder läsare att tro att Volvo V60 är en elbil. Dessutom innehåller bränsledeklarationen felaktiga uppgifter och undanhåller väsentlig information.

Därmed är den “otillbörlig” som lagen kallar det. Den strider dessutom mot Konsumentverkets allmänna råd, bland annat eftersom bilannonser måste innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid samt att bränsledeklarationen ska vara lika stor som det övriga innehållet och vara både lätt att läsa och lätt att förstå.

Vi menar dessutom att Dagens Nyheter har brustit på två sätt. Dels har tidningen brutit mot sin policy att inte ta in annonser för bensinbilar på premiumplats och dels har man enligt lagen ett ansvar för att de annonser som tidningen publicerar inte bryter mot lagen.

Vår gissning är att annonsen blir fälld så det brakar om det och att Volvo, precis som Jeep, skyller på misstag. Vi söker DN:s chefredaktör Peter Wolodarski för en kommentar.

Previous
Previous

Men en schysst resa hinner vi nog med...

Next
Next

"Effekten är elektrisk" – men inte bilen