Hur bra är BRA?

Enligt en rapport från Konsumentverket drar en våg av “grön” reklam fram över Sverige. De begrepp som används mest i marknadsföringen är hållbarhet och hållbar. Därefter kommer miljö och klimat, samt relaterade begrepp som miljövänlig och klimatneutral. Enligt rapportförfattarna är det ofta svårt eller till och med omöjligt att förstå varför en vara till exempel är miljövänlig. Den informationen lämnas inte eller så krävs det noggrant sökande för att hitta den.

Miljöpåståenden i marknadsföring är, enligt Konsumentverket, en prioriterad fråga och kartläggningen är därför en viktig del i myndighetens omvärldsbevakning.

– Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden som miljövänlig och hållbar, utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant, säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket.

Huvudsaken i reklamen är nog att produkten ska framstå som bra. Så, låt oss titta lite på en av annonsörerna, flygbolaget BRA. Hur bra är de?

De har propellerplan, vilket faktiskt är lite bra, om en jämför med jetplan vill säga. De flyger inte på höga höjder, vilket ur klimatsynpunkt är bättre än att flyga på hög höjd, men nästan inga inrikesflyg flyger på hög höjd, avstånden är för korta..

Och så ska de blanda in biobränslet MY Sustainable Aviation Fuel (SAF) från Neste i flygfotogenet, med målet att ha enbart SAF i tankarna år 2030. Är inte det bra?

Nja, det är nog rätt dåligt. Biobränslen orsakar mer utsläpp av växthusgaser än flygfotogen och har på kort sikt, dvs några årtionden, samma effekt på klimatet.

Sammanfattningsvis är inte BRA mycket bättre än andra flygbolag. De kan till och med vara sämre eftersom utsläppen av koldioxid är större samtidigt som de ger konsumenten intrycket att det finns ”grönt” flyg.

Bränslet som BRA ska köpa kan dessutom innehålla palmoljeprodukter, som har mycket större klimatpåverkan än vanlig flygfotogen, bensin eller diesel. Upp till tre gånger mer, faktiskt.

Neste är ett finskt företag som producerar biobränslen av animaliska fetter, avfall och vegetabiliska oljor. Palmolja och palmoljeprodukter utgör en stor del av deras råvarubas.

Badvertising har försökt få svar från Neste om palmoljeprodukter kommer att ingå i det bränsle som DÅLIG ska köpa, men får bara svaret att ”för tillfället” används inga palmoljeprodukter i MY SAF. På följdfrågan om hur det blir i framtiden får vi inget svar.

Previous
Previous

Webbinarium om fossil reklam

Next
Next

Hurtig klimakris