Reklam som förstör vår planet

 

Annons i Dagens nyheter 24 mars 2023, sidan 3.

 

Dagens Nyheter har troligen Sveriges bästa bevakning och rapportering om klimatförändring, åtminstone bland de större dagstidningarna. Desto mer upprörande är det att tidningen fortsätter att publicera annonser för fossiltunga verksamheter dag efter dag.

Den 24 mars var inget undantag. På sidan 3 gör tidningen reklam för Albatros “autentiska Japan resor”. För 29,998 kronor kan du få bese “Solens rike” i 9 dagar och för 48,998 får du vara med på “Den stora Japanodyssén i 14 dagar. Den som har svårt att välja kanske går medelvägen och tar “Albatros stora Japanresa”, 12 dagar för 39,998 kronor.

Med tanke på att kostnaden motsvarar en eller ett par genomsnittliga månadslöner (netto) är det rimligt att allt ingår i priset, även flygresan från Stockholm till Tokyo. Men vad är kostnaden egentligen i termer av utsläpp?

Det finns många så kallade utsläppskalkylatorer på nätet och beräkningarna varierar kraftigt eftersom de räknar på olika sätt. Enligt flygbolagens kalkylatorer, som endast räknar utsläpp av koldioxid och utelämnar andra växthusgaser samt så kallade höghöjdseffekter, orsakar en flygresa tur och retur mellan Arlanda och Tokyo utsläpp av knappt 1,000 kilo koldioxid. Mer seriösa kalkylatorer tar med även höghöjdseffekter och då landar utsläppen på cirka 4,300 kilo.

Det motsvarar ungefär ett och ett halvt års genomsnittlig bilkörning eller vad en svensk orsakar på ett halvår. Det är närmare åtta gånger så mycket som en etiopier släpper ut per år och nästan tre gånger så mycket som är hållbart att släppa ut per år för att vi ska kunna nå Parisavtalets mål.

Ett annat sätt att räkna på kostnaden för utsläppen är att uppskatta vad flygresan skulle kosta om flyget betalade koldioxidskatt, 1,15 kronor per kilo, för sina utsläpp. Då skulle priset öka med 4,945 kronor.

Men det är klart, den som kan hosta upp 30,000 kronor för en resa kan nog hosta upp 5,000 kronor till. Problemet är att Dagens Nyheter och många andra medier tillåter reklam som normaliserar produkter och livsstilar som förstör vår planet.

Previous
Previous

Nya rekord

Next
Next

Snömos som greenwash