Snömos som greenwash
Sveriges största fossila leverantör, Preem, är ute på en ny charmoffensiv. De gör inte reklam för något särskilt i dagens helsidesannons i Dagens Nyheter, bara sitt varumärke. Temat är företagets mål och allt de satsar på för att nå målet om “en mer hållbar” framtid. Här nämns inte ett ord om att verksamheten har större utsläpp av växthusgaser än hela Sverige och att de har ökat 2016–2021.
Annonsen är istället fylld av snömos. Och naturligtvis den grymt utslitna klyschan “vi är en del av problemet men också en del av lösningen”. Det är något som alla fossiltunga företag säger.
Så hur ser Preems mål och lösning ut??
Målen är ungefär lika fluffiga som texten i annonsen. Den mest relevanta måttstocken, hur stora utsläppen är och hur mycket de ska minska, saknas helt. Istället presenteras… fluff. Och fluffet är inte ens bindande, det är mer som en förhoppning.
År 2020 beslutade Preem att bolagets hela verksamhet, med direkta och indirekta utsläpp, ska vara “klimatneutral” år 2035. Det ska nås genom att:
Anpassa raffinaderierna så att fossil råolja kan bytas ut mot förnybara råvaror.
Etablera anläggningar för koldioxidinfångning (CCS) och utvärdera kompenserande åtgärder.
Ersätta naturgas med förnybar gas och produktion av fossilfri vätgas.
Anpassa produktionskapaciteten och bredda verksamheten till att inkludera fler produkter och erbjudanden som efterfrågas i ett hållbart samhälle.
Om vi tittar på verkligheten, främst utsläppssiffror mellan 2016 och 2021 (den senaste) enligt företagets hållbarhetsrapporter, ser vi att det inte går så jättebra. Utsläppen av fossil CO2 har ökat från 49,8 miljoner ton 2016 till 52,0 miljoner ton år 2021.
Produktionen av fossila bränslen har minskat något, från 18,6 miljoner kubikmeter till 17,2 miljoner. Samtidigt har produktionen av biodrivmedel ökat från 0,16 miljoner kubikmeter till 0,34 miljoner – knappt två procent av produktionen.
Resan verkar bli lång för Preem. Frågan är om den blir så bra.