Göteborg som skyltfönster för Exxon
Den senaste veckan har miljontals människor njutit av spänningen i juniorhockey-VM som spelas i Göteborg. Men samtidigt som unga stjärnor har glänst på rinken har även världens största privata oljebolag – Exxon – fått synas för en global tv-publik på 100 miljoner tittare. På rinkens sarger och i isen har de fått göra reklam för sitt varumärke Esso.
Exxon är ett bolag som under perioden 1882-2002 stod för omkring fem procent av de globala koldioxutsläppen, alltså ungefär en tjugondel av världens totala utsläpp under perioden. Företagets utsläpp har orsakat 3,4-3,7 procent av den globala uppvärmningen sedan 1882, och orsakat två procent av havsnivåhöjningen.
Dessutom har Exxon en historia av att underblåsa och finansiera klimatförnekare. Redan på 1950-talet fanns det forskare på bolaget som varnade för att förbränning av fossila bränslen ökar halten av koldioxid i atmosfären, och under flera decennier varnade forskare internt för de klimatförändringar som höjda halter kunde leda till.
Bolagets ledning svarade med att skära ned på forskningen och satsade i stället på att skapa Global Climate Coalition (GCC), som under 90-talet lobbade hårt för att vilseleda och skapa osäkerhet i klimatfrågan. Under perioden 1998-2014 finansierade Exxon klimatförnekande grupper med ungefär 30 miljoner dollar.
Detta företag har tillåtits göra reklam för sina fossila bränslen inför en världspublik på arenor som tillhör Göteborgs stad. Samma stad har beslutade för ett år sedan ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Det är häpnadsväckande att aktörer inom vintersport, inklusive Göteborgs stad, fortfarande accepterar att göra reklam för bolag och produkter vars utsläpp smälter själva snön och isen som sporten är beroende av.
Även om elit-hockey sedan länge spelas på konstgjord is har de flesta spelare lärt sig åka skridskor och förälskat sig i sporten på naturliga isar. Utan isar på sjöar och vattendrag riskerar hockey och andra is-sporter att bli angelägenheter för ett fåtal.
Att fossiltunga företag gärna tvättar sin byk genom att associeras med sport är självklart. Alla idrotter är förenade med så mycket positivt – rörelse, glädje och gemenskap. Många experter menar att sponsring av sporter är det mest effektiva sättet att marknadsföra sitt varumärke.
De anser att sponsring av sport bygger varumärkesmedvetenhet, ökar försäljningen och skapar känslomässigt engagemang hos konsumenten, ett band mellan fansen och varumärket. Och det är särskilt viktigt för företag med ett skamfilat rykte.
Vintersport är särskilt attraktivt för dessa bolag av flera skäl. En anledning är den breda räckvidd som vintersporten har. Det finns över 136 miljoner fans av vintersport bara i Europa och vintersporten genererar varje år 3 642 timmar av fria TV-sändningar i Europa.
Genom att sponsra vintersporter ser företagens marknadsavdelningar möjligheter att rikta in sig på en arena med en fläckfri image. Forskning visar att fans av vintersport är mer aktivt engagerade och att det finns färre negativa attityder mot sponsorer av vintersport än mot dem som sponsrar andra sporter.
Exxons reklam på Göteborgsarenorna bör vara en tankeställare för staden såväl som aktörer inom vintersporten. Det är hög tid att ifrågasätta och fasa ut sponsring av fossiltunga bolag som vill använda sporten till sina syften.
Läs även vår debattartikel med Greenpeace Sverige och Save Pond Hockey i Göteborgs-Posten.
Uppdatering 16 januari
Idag svarade Göteborgs stad i en replik och upprepade sin “ambition” att förbjuda fossil reklam eftersom “Göteborg inte [ska] vara ett skyltfönster för klimatskurkar. Vår stad ska i stället vara ett skyltfönster för raka motsatsen - framåtanda, klimatneutralitet och det gröna näringslivet.” Någon tidsplan för när förbudet ska införas angavs inte, bara att staden “håller just nu på att orientera oss genom den juridiska djungeln, och vill att förbudet av fossilreklam skyndsamt kommer på plats.”