Toyota ber om ursäkt (Not)

 

“Vi beklagar. I decennier har vi vetat hur våra produkter förorenar luften du andas och bidrar till det värsta problem som mänskligheten står inför, klimatkrisen.” Så inleds ursäkten från Toyota, världens klimatsämsta biltillverkare. Samtidigt slutar företaget tillverka avgasbilar och byter namn till TOYNOCA®.

Eller snarare, så borde den inledas tycker Badvertising i Storbritannien och lanserar TOYNOCA®, en så kallad “spoof”. Där visar vi hur Toyota borde be världen om ursäkt för att ha spelat ned klimatkrisen, satsat på större fossila bilar istället för eldrift, vilselett konsumenter och påverkat politiker att bromsa åtgärder mot klimatförändring och utsläpp.

Bara de fossilbilar som bolaget sålde under 2021 kommer att släppa ut mer än 700 miljoner ton koldioxid under sin livstid, vilket motsvarar utsläppen från 190 koleldade kraftverk under ett år. Utsläppen från de bilar som bolaget producerat 1992–2022 uppskattas orsaka 15,8 miljarder ton koldioxid under sin livstid.

TOYNOCA® gör nu vad Toyota och andra biltillverkare borde ha gjort för flera decennier sedan: lovar att sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer och att ställa om produktionen till nya hållbara produkter, såsom elcyklar och spårvagnar. De främsta löftena är:

● Att inte tillverka eller sälja fossilbränslebilar från 1 april 2024.
● Att erbjuda ett brett utbud av hållbara produkter: från innovativa elcyklar till elektriska trehjulingar och bussar.
● Att erbjuda konsumenterna en integrerad hållbar mobilitetslösning.
● Att ta sitt historiska ansvar och bidra till FN:s fond för skador och förluster. 
● Att ge natur och klimat vetorätt i styrelsen.

Tyvärr är det bara en illusion, Toyota fortsätter sin fossiltunga verksamhet och marknadsföring. I november fälldes exempelvis bolagets SUV-annons ‘Born to Roam’ av den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA, för att bryta mot regler för socialt ansvar. I annonsen syns ett antal SUV:ar köra off-road i en bergig naturmiljö. Bolaget har mycket att be om ursäkt för.

Med kampanjen hoppas vi att fler ser att en annan värld är möjlig och ställer Toyota och andra fossiltunga bolag till svars.

Läs mer om TOYNOCA® ursäkter och löften på https://www.toynocar.com
Pressmeddelande från TOYNOCA®
Åtaganden från TOYNOCA®
Sammanfattande broschyr

 
Next
Next

Göteborg som skyltfönster för Exxon