Så stora utsläpp orsakar

vintersportens sponsring

Dirty Snow:

Foto: Unsplash

Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow. För första gången avslöjas priset vi alla betalar för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.

Vintersport är särskilt attraktivt för sponsorer av flera skäl. En anledning är den breda räckvidd som vintersporten har. Det finns över 136 miljoner fans av vintersport bara i Europa och vintersporten genererar varje år 3642 timmar av fria TV-sändningar i Europa.

Företagens marknadsavdelningar ser också möjlighet att rikta in sig på en arena med en jämförelsevis fläckfri image. Företag med stora klimatavtryck vill inte prata om klimatpåverkan från sin verksamhet. Istället vill de få oss att associera sitt varumärke med ren luft, hälsa, aktivitet, hållbarhet och natur. Att bli förknippad med ren vit snö och vintersport uppfyller alla dessa mål.

Ett exempel är att det internationella skid- och snowboardförbundet (FIS) varje år tar emot 5–7 miljoner euro i sponsorpengar från biltillverkaren Audi.

Men sponsringen har ett pris, företagen bedriver inte välgörenhet. I utbyte mot pengarna kräver de reklamplats, vilket leder till att de säljer mer.

I rapporten Dirty Snow presenterar vi för första gången beräkningar över hur stora koldioxidutsläpp som orsakas av den sponsring som arrangörer av vintersporter tar emot av företag med stora klimatavtryck, främst oljebolag, biltillverkare och flygbolag.

Beräkningarna i rapporten visar att ett sponsoravtal kan orsaka 100 kg koldioxid per euro i sponsring. Priset som vi alla betalar för Audis sponsring av FIS är att bolagets utsläpp av koldioxid ökar med mellan 103 000 och 144 000 ton.

I rapporten redovisar vi även de ökade utsläppen från sex andra företag som sponsrar vintersporter: Ford, SAS, Equinor, Aker, Volvo, och Preem. Tillsammans smälter utsläppen från dessa sex bolag vårsnö motsvarande en yta av 1968 kvadratkilometer varje år, 437 gånger skidområdet i Åre.

Det är hög tid för aktörer inom vintersport att rannsaka sig själva: är det verkligen okej att mitt i klimatkrisen acceptera pengar från fossiltunga företag som förvärrar krisen med sina utsläpp?

Vi uppmanar alla som uppskattar vintrar, snö och vintersporter att ta ställning mot sponsring från oljebolag, flygbolag och biltillverkare. Det gäller i synnerhet professionella arrangörer som FIS och dess medlemmar.


Uppdatering

Kommunikation med FIS

Brev till FIS, 14 maj 2024
Svar från FIS, 17 maj 2024
Brev till FIS, 4 juni 2024

Vad säger åkarna?

  • "En stor del av det som marknadsförs av idrottsförbund och professionella idrottare idealiserar ett elitistiskt liv med mycket konsumtion och resor. Detta sprider sig ner i generationerna och leder till att fler vill åt detta "glamorösa liv". Men forskningen är solklar - vi måste bort från dessa beteenden. Att marknadsföra detta liv med dess ohållbara beteenden leder oss djupare ner i klimatkrisen. Av egen erfarenhet kan jag säga att beräknandet av utsläppen från denna konsumtion och resor är enkelt, men jag har saknat dessa mjukare hypoteser på vad en sponsring, investering kan generera i utsläpp. Jag ser denna rapport som ytterligare ett verktyg som kan belysa denna fråga. Jag hoppas att forskningen inspireras av denna rapport och sedan utveckla metodiken ytterligare."

    Björn Sandström, elitaktiv längdskidåkare, miljövetare och konsult för klimatberäkningar

  • “The report makes it crystal clear - sponsorship from high carbon footprint companies destroys winter sports. As a former member of the Swedish national ski team, I wish that ski associations and races would stop promoting companies that melt our sport away. I hope this report will help athletes, clubs and organisations to take their responsibility, and end
    sponsorship with sectors heavily dependent on CO2 emissions.”

    Emil Johansson Kringstad, tidigare landslagsåkare i längdskidor.

  • “High-carbon sponsorship in sports needs to be replaced by sponsorship
    from companies that are building a fossil-free future. This is especially true of winter sports, where the threats of climate change could not be more apparent. There is a clear role here for elite athletes to speak up and sound the alarm, as important influencers in society.”

    Mark Ooijevaar, former Dutch elite skater.

  • “Snow sports have given me a huge amount of freedom - and now thatfreedom is under threat from climate change. Winter athletes want to solely focus on their performance but the spectre of climate change looms large over every single snow sport. Not as a distant risk, but as an
    immediate peril. Snow sports organisations need to show courage and be brave if they are to secure a flourish future for snow sport. They need to do things differently and that must start with which companies they promote and associate with. It could not be simpler: if we do not change, then there will be no more snow sports.”

    Anna Turney, före detta brittisk alpin skidåkare och paralympier



Så har vi räknat ut utsläppen per sponsor-euro

I beräkningen har vi utgått från de sponsrande företagens koldioxidintensitet, det vill säga deras koldioxidutsläpp per intjänad krona. Företag ser sponsoravtal som investeringar och förväntar sig en ökad försäljning som även täcker kapitalkostnader och skatter. Ett minsta avkastningskrav brukar vara cirka sju procent.

Baserat på detta har det varit möjligt att beräkna hur mycket företagets försäljning behöver öka för att få tillbaka investeringen med minst sju procents ränta. Med hjälp av företagets koldioxidintensitet uppskattas sedan hur mycket företagets koldioxidutsläpp (scope 1–3) ökar på grund av merförsäljningen.