IPCC, Finnair och Klimatriksdagen
Igår, i skuggan av de avskyvärda händelserna i Ukraina, publicerade IPCC:s tredje arbetsgrupp sin rapport om hur klimatkrisen kan avvärjas. Det är en rapport som borde skaka om alla och vara obligatorisk läsning för alla politiker, företagsledare och studenter. En sak är helt klar: vi måste alla sluta använda fossila bränslen genast och minska vår konsumtion.
Samma dag visade Finnair sin fullständiga brist på engagemang och omdöme i en helsidesannons på DN:s sid 3. Annonsen är ytterligare ett fall då DN inte följer sin egen policy att stoppa fossil reklam.
Förbud mot fossil reklam blir allt mer aktuellt och är nu en fråga som Klimatriksdagen kommer att driva inför valrörelsen. Den motion om fossil reklam som New Weather Sverige och Greenpeace lämnade in till Klimatriksdagen blev en av vinnarna när juryn valde ut tolv motioner att jobba vidare med.
Fossilindustrins grepp om våra samhällen har blivit ännu mer tydligt efter att Putins krig mot Ukraina brutit ut. Det har blottlagt vårt enorma beroende av fossil energi, som på så många plan inte håller.
Den fossila reklamen - från oljebolag, bilindustrin och flygindustrin - är en del i detta beroende. Företagen skapar och upprätthåller normer och värderingar genom att sprida bilder av stora SUV:ar och bländvita leenden på solvarma stränder långt bort. Precis som Finnair berättar de om sitt klimatarbete samtidigt som de fortfarande får merparten av sina intäkter från produktion eller användning av fossila bränslen och försöker få oss alla att använda mer. Dessutom motarbetar de i många fall lagstiftning och styrmedel som krävs för att minska utsläppen.
I skrivande stund har nästan 200 000 personer skrivit under medborgarinitiativet för ett stopp för fossil reklam på EU-nivå. För att kommissionen ska lyfta förslaget till sitt bord krävs en miljon underskrifter. Så sprid ordet till alla du känner.
Men vi ska inte bara avvakta och se vad EU gör eller inte gör, till en början kan vi kräva stopp för fossil reklam där vi själva bor. I Lund lade Miljöpartiet nyligen fram en motion om fossil reklam och fler lokalpolitiker borde ta efter. Och så har vi ju riksdagen och regeringen - som förstås kan ta egna initiativ. Inte minst inför valet.
Därför är det välkommet att även klimatriksdagen lyfter fram behovet av att stoppa reklam från Finnair, Volvo, Preem och andra bolag som lever på att förstöra planeten.