Nej Vattenfall, alla kan inte fortsätta flyga.
Den senaste tiden har medierna drabbats av en flyg-hype som Vattenfall gärna hänger på. Mer eller mindre insatta artiklar om elflyg dyker upp lite varstans och bara häromdagen hade SVT ett evighetslångt inslag om elektrobränslen där BRA fick breda ut sig till synes utan hämningar.
Vi kommer strax till elektrobränslen, men låt oss börja i den andra änden. Oavsett vilket bränsle som används för att driva flygplanet uppstår så kallade höghöjdseffekter. De har ungefär lika stor klimatpåverkan som utsläppen av koldioxid från ett plan som använder fossila bränslen. Så: även med 100 procent förnybart bränsle finns halva problemet kvar. Och med tanke på att IATA planerar för en fördubbling av flygandet fram till 2050 kommer problemet att vara lika stort då som nu.
Elektrobränslen kan tillverkas genom att först göra vätgas och sedan omvandla gasen till flytande bränslen. Nackdelen med elektrobränslen är att tillverkningsprocessen kräver stora mängder energi. Om den görs av el från fossila kraftverk sker det stora utsläpp vid produktionen, även om bränslet i sig inte påverkar klimatet.
Det är dessutom en väldigt ineffektiv process. Endast hälften av den energi som används omvandlas till bränsle. För att producera elektrobränslen till dagens flygflotta skulle det krävas mer än hela världens produktion av förnybar el. Och som sagt: IATA planerar för en fördubbling.
Så, om Vattenfalls fossilfria “elektroflyg” blir verklighet och får global omfattning kommer flyget att ha samma klimatpåverkan som idag och dessutom förbruka dubbelt så mycket förnybar el som produceras globalt idag.
En sådan utveckling är knappast trolig eller ens möjlig. Elektrobränslen kan, precis som elflyg, bli en framtida nisch, men flyget behöver anpassas till en verklighet med begränsade resurser.
“Alla” kommer inte att kunna fortsätta flyga som Vattenfall låter påskina.