Tamsons fossilpengar snart ett minne blott
Medan FN:s generalsekreterare António Guterres uppmanar media och regeringar att agera för att stoppa den fossil reklamen, försöker Moderaterna i Region Stockholm att hindra ett sådant beslut i Stockholms kollektivtrafik. Med påståendet att ett stopp för reklamen strider mot EU-rätten överklagade Moderaterna och Kristoffer Tamsons beslutet.
“I ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från vänsterstyrets nedläggningspolitik är det fel att minska intäkterna med 30 miljoner kronor. Det behövs fler intäkter och inte färre” menar Tamsons som inte verkar ha något emot oljebolagens pengar.
Irriterande för Tamsons, men glädjande för oss, är att förvaltningsrätten nu har avslagit Moderaternas överklagan. Helt klart är alltså att det går utmärkt att ställa krav om att utesluta fossil reklam i kollektivtrafiken, vilket också bör vara en god nyhet för Västtrafik som delar samma ambition.
Samma vecka som Region Stockholm får grönt ljus i rätten beslutar staden Haag i Nederländerna om ett förbud mot fossil reklam genom en lokal lag. Detta skiljer sig från andra städer som stoppat fossil reklam då den gängse metoden hittills har varit olika typer av frivilliga överenskommelser.
Förbudet i Haag kommer att gälla från och med den 1 januari 2025 och inkluderar fossila produkter såsom semesterresor med flyg eller kryssningsfartyg, fossila bilar och gasleverantörer. Haag blir den första staden i världen att införa en lag för att stoppa fossil reklam och en internationell föregångare som kan bana väg för andra städer och länder att följa efter.
Fördelarna med en lokal lag i stället för frivilliga överenskommelser är att det är mer politiskt stabilt och att politiken tydligare kan styra över när och hur förbudet ska införas, då den inte behöver vänta på att ett mångårigt reklamkontrakt ska omförhandlas.
Även Stockholms och Göteborgs kommuner har beslutat att stoppa fossil reklam på ytor som städerna förfogar över. Just nu utreder de hur beslutet kan genomföras och förhoppningsvis kan Haags beslut inspirera.
I vilket fall som helst kan vi glädjas åt att stockholmarna ser ut att slippa fossil reklam i tunnelbana, bussar och hållplatser från och med 2026. Dock finns det en del att önska även av det beslutet, eftersom flygreklam fortfarande kommer att tillåtas. Men frånsett den elefanten, är det en viktig milstolpe eftersom det är första gången en svensk politisk instans stoppar reklam för fossila produkter.
Tamsons åsikt – att vilja ta emot fossilbolagens pengar för att tvinga oss att se deras reklam – är knappast en uppfattning som kommer att stå sig i det långa loppet. I historieböckerna kommer det snarare att skrivas om föregångarna. Haag hör till den kategorin, och även Region Stockholm och Västra Götaland när besluten väl genomförs.