Ny rapport: Oljebolagens sportswashing omfattar minst 5,6 miljarder US-dollar
Stora oljebolag spenderar minst 5,6 miljarder US-dollar på sponsring av global sport genom 205 aktiva avtal enligt New Weather Institutes rapport Dirty Money – How Fossil Fuel Sponsors are Polluting Sport som publiceras idag.
Studien visar att högprofilerade sporter med flest fossiltunga avtal är fotboll, motorsport, rugby och golf, med sponsorer som Aramco (1,3 miljarder USD), Shell (470 miljoner USD), TotalEnergies (340 miljoner USD) och Ineos (777 miljoner USD).
Tillsammans har de företag som identifieras i rapporten ett enormt ansvar för klimatförändringar som anses kosta den globala ekonomin 300 miljarder US-dollar till 2030.
Uppgifterna kommer efter den varmaste sommaren någonsin, då både klimatexperter och idrottare varnat för att idrottstävlingar kan bli omöjliga på grund av klimatförändringar.
Ett flertal internationella idrottare har kommenterat rapporten, varav en är den svenske elitskidåkaren Björn Sandström, även miljövetare och ambassadör för Protect Our Winters (POW):
– UNDP:s Peoples’ Climate Vote visar att 80 procent av världens befolkning vill att deras länder ska göra MER mot klimatförändringen. Samtidigt ser vi en enormt effektiv fiende som jobbar i motsatt riktning – den fossila industrin och dess jättar till bolag. Dessa bolag gör allt för att förringa allvaret bakom klimatvetenskapen och tyvärr är de bra på detta... En av de effektivaste plattformarna som jättarna använder sig av är idrott. Idrottens goda varumärke för hälsa och moral används genom enorma summor för jättarna att sportswasha sitt varumärke och fortsätta pumpa upp fossila bränslen. Denna rapport belyser detta omfattande problem på ett mycket bra sätt och min uppmaning är tydlig: säg NEJ till all fossil reklam och sponsring från idrott NU! säger Björn Sandström.
Rapporten avslutas med att uppmana idrottsorganisationer att upphöra med sponsring från fossila företag och kräva insyn i sponsorernas utsläppsdata och klimatåtgärder.
Dirty Money: How Fossil Fuel Sponsors are Polluting Sport
Internationella nyhetsartiklar om rapporten:
Vad säger idrottarna?
-
“UNDPs People Climate Vote visar att 80 % av världens befolkning vill att deras länder ska göra MER för klimatförändringen. Samtidigt ser vi en enormt effektiv fiende som jobbar i motsatt riktning – fossila industrin och dess jättar till bolag. Dessa bolag gör allt för att förringa allvaret bakom klimatvetenskapen och tyvärr är de bra på detta... En av de effektivaste plattformarna som jättarna använder sig av är idrott. Idrottens goda varumärke för hälsa och moral används genom enorma summor för jättarna att sportwasha sitt varumärke och fortsätta pumpa upp fossila bränslen. Denna rapport belyser detta omfattande problem på ett mycket bra sätt och min uppmaning är tydlig: säg NEJ till all fossil reklam och sponsring från idrott NU!”
-
"It’s sobering, though unsurprising, to see that my own sport, football, leads the league of shame for fossil fuel sponsorship… [F]or too long, the uncomfortable questions regarding the oil and gas sponsors who are undermining our safe future and that of sport have been ignored. We, as athletes, fans, and custodians of sport, must address them."
-
"The fact that Paris created a fossil fuel free Olympics games shows that it’s not necessary for other sports to accept a poisoned chalice from oil and gas sponsors. Any short term financial gain is just not worth it, when we can see the devastating impacts that are playing out in communities worldwide, in grassroots sport and sport more widely."
-
“In the US we're no stranger to athletes dying from heat. In terms of the sports taking money from oil and gas companies, the phrase that comes to mind is “penny wise dollar dumb”. Yeah, you can make a little more money short term working with these fossil fuel companies. But in the long term you're risking sport’s ability to make money, the health of fans, the lives of athletes and the health of the entire planet. It's just immoral.”
-
“It’s shameful that football is the sport with the most deals from fossil fuel sponsors. It is a paradox that these oil and gas companies are spending billions of dollars sponsoring sport, whilst killing off sport's future and the future of young players through climate change. We should be spreading the message through football that our future is one that is free from oil and gas."
-
"We talk about ‘clean sport’ in a doping context and publicly call out the athletes taking drugs, who cheat to win and bring sport into disrepute. It’s important that this report is doing the same when it comes to dirty money from fossil fuel sponsors. We know that oil and gas companies poison sport and the planet we play on - it’s time to get them off sport’s billboards."
-
“Sponsorship is critical to the success of athletes, teams and series, and our ability to reach, impact and inspire people around the world. With climate action at the forefront, we need brands and companies supporting sport who are transparent, authentic and committed to making a better future for my generation.
A focus on innovation and technological advance means we can rely less on fossil fuels and welcome new players into sport sponsorship who represent a more sustainable future.”