Höj din röst mot fossiltung sponsring av Vasaloppet

 

Foto: Stina Rapp

 


Idag kämpar tusentals skidåkare
de nio milen mellan Sälen och Mora. På vägen kommer Preem att bjuda på fika och Volvo gör en ”hyllningsfilm” till alla åkare. På ett skickligt sätt gör sig Preem och Volvo till en del av slitet och svetten längs spåren.

 Samtidigt bidrar dessa fossiltunga bolag till att snötäcket på jorden minskar genom sina höga utsläpp av koldioxid. Vår rapport ”Snötjuvarna” visar att utsläppen av fossil koldioxid från Volvo Cars och oljebolaget Preem, två av Vasaloppets huvudsponsorer, tillsammans orsakar för förlusten av 210 kvadratkilometer snötäcke varje år. Det är mer än 200 gånger så mycket snö som finns i Vasaloppets spår.  

 Alla som åker Vasaloppet förtjänar en hyllning, men varför vill Volvo egentligen göra dessa ”hyllningsfilmer”? Och varför vill Preem så gärna bjuda på fika? Det handlar naturligtvis om att öka sin försäljning. Som en sponsorchef på Volvo Cars uttrycker saken: ”Det finns många goda skäl för Volvo att engagera sig aktivt i sport ... Vi ökar medvetenheten om vårt varumärke. Och naturligtvis säljer vi fler bilar.”

 New Weather anser att Vasaloppet och alla dess åkare förtjänar bättre. Det som verkligen skulle vara hjältemodigt vore om Vasaloppet tar ställning för vintersportens framtid genom att till nästa år rensa bort alla fossiltunga sponsorer. Det blir alltmer pinsamt för en sport som är helt beroende av snö att tvinga åkarna att göra reklam för fossiltunga företag.

 Allt fler röster hörs nu för att få vintersporten att agera för att hejda klimatförändringarna. Nyligen skrev över 200 skidåkare ett öppet brev till Internationella Skidförbundet, FIS. De konstaterar att vintersportens existens är akut hotad. 

 Nu tar den tidigare landslagsåkaren i längdskidor Emil Johansson Kringstad till orda, och uppmanar vintersporten att ta sitt ansvar genom att avsluta sponsring med fossiltunga bolag:

 – Vintersporten driver på klimatkrisen genom att göra reklam för företag vars verksamhet höjer jordens temperatur. Det är ironiskt att sponsring av fossila bränslen är så vanligt i en sport som är helt beroende av kalla vintrar och snö. Vi måste ta ansvar och vägra sponsring som driver på klimatkrisen, säger Emil Johansson Kringstad, tidigare landslagsåkare i längdskidor.

 
 

Och du som är Vasaloppsåkare – ta chansen att göra ett inlägg på sociala medier där du också tar ställning mot den fossiltunga sponsringen av Vasaloppet med #Banfossilads, #preemvasan och #vasaloppet. Eller kontakta Vasaloppet direkt på mail info@vasaloppet.se.

Det är dags att sluta smälta snön och greenwasha fossiltunga företag. Låt oss se ett Vasalopp utan fossiltunga sponsorer år 2024!   

 

Om Emil Johansson Kringstad:

Emil Johansson Kringstad är en tidigare landslagsåkare i längdskidor med flertalet världscupstarter i bagaget. Emil är uppvuxen i Rättvik och har alltid haft ett stort intresse för miljö och natur och som tvåbarnsfar har engagemanget ökat. I samband med den norska skidpremiären genomförde Emil en manifestation mot oljebolaget Equinors sponsring av det norska skidförbundet. Till vardags jobbar han som byggingenjör.

 
Previous
Previous

Göteborg tar fram riktlinjer för förbud mot fossil reklam

Next
Next

Snötjuvarna: så förstör fossil sponsring vintersporten