Snötjuvarna: så förstör fossil sponsring vintersporten
Brist på snö hotar allt fler tävlingar i längdåkning, skidskytte, alpin skidsport och snowboard. Och på grund av sportens egna sponsorer förvärras läget. Det visar rapporten Snötjuvarna, som presenteras idag.
Nu startar Vasaloppsveckan. Två av huvudsponsorerna är Volvo och Preem. Deras utsläpp av växthusgaser leder till att snötäcket minskar med 80 respektive 130 kvadratkilometer per år, visar beräkningar i rapporten. Det är mer än 200 gånger så mycket snö som används i Vasaloppsspåret.
Varje år minskar snötäcket på norra halvklotet med 90 000 kvadratkilometer, en yta lika stor som Götaland eller en femtedel av Sverige. Minskningen beror delvis på utsläpp av växthusgaser från företag som sponsrar vintersporten, främst bilindustri, oljebolag och flygbolag.
I rapporten redovisas över hundra sponsoravtal mellan vintersporten och så kallade fossiltunga företag, exempelvis Audi, BMW, Ford, Toyota, Preem, SAS, Volvo och Volkswagen.
Skidsporten sågar av den gren den själv sitter på, det är en bister ironi. Genom att göra reklam för fossiltunga företag hjälper vinteridrottare och arrangörer till att öka försäljningen av bilar, bensin och flygresor. Vasaloppet som stor arrangör har ett särskilt ansvar, de borde ta chansen att bli en internationell förebild som säger nej till fossiltung sponsring.
New Weather uppmanar Internationella skidförbundet FIS, svenska vintersportförbund, nationella och internationella arrangörer, team och aktiva att ta avstånd från sponsoravtal med fossiltunga företag.
De fossiltunga företagens verksamhet leder redan till stora konsekvenser, förra året fick sju europeiska alpina tävlingar i rad ställas in på grund av snöbrist. De stora utsläpparna är som snötjuvar – att låta dem sponsra vintersporter är som att ta emot pengar av en tjuv som fortsätter att stjäla från ditt hem.
Rapporten Snötjuvarna finns att ladda ned på engelska och svenska.
Snötjuvarna (svenska)
The Snow Thieves (engelska)
DN debatt; Vintersporterna måste våga tacka nej till fossila pengar
Pressmeddelande
Minskningen gäller i maj månad. Anledningen till att titta på månaden maj är att förändringarna är mest uttalade i slutet av vintersäsongen. I takt med att säsongen krymper kommer det som nu händer i maj och juni snart att ske i april och sedan i mars och februari.
Vad säger åkarna?
-
“Det är anmärkningsvärt när de åkare som kan välja och vraka väljer sponsorer utan att tänka.”
Björn Ferry, flerfaldig guldmedaljör i VM och OS i skidskytte.
-
“Vintersporten driver på klimatkrisen genom att göra reklam för företag vars verksamhet höjer jordens temperatur. Det är ironiskt att sponsring av fossila bränslen är så vanligt i en sport som är helt beroende av kalla vintrar och snö. Vi måste ta ansvar och vägra sponsring som driver på klimatkrisen.”
Emil Johansson Kringstad, tidigare landslagsåkare i längdskidor.
-
“Som idrottare tvingade jag mig själv att sluta och ändra mitt beteende när saker och ting inte fungerade. Men just nu skriver stora vintersportarrangörer sponsringsavtal med företag som är oproportionerligt ansvariga för att smälta snö och is! Jag vill känna mig stolt över min sport, över vintersporter och jag vill att andra ska få uppleva glädjen och utmaningarna med snösporter.”
Anna Turney, brittisk alpinåkare och paralympier.
-
“Att som vintersport ha sponsorer med höga koldioxidutsläpp är som att spika locket på sin egen kista. Det måste få ett slut.”
Lizzy Yarnold, Storbritanniens mest framgångsrika vinterolympier.
-
“Vintersport står inför ett existentiellt hot till följd av klimatförändringar som minskar snöfall och snötäcke. Ett ökande antal vinteridrottare vaknar upp till denna verklighet – och det är nu dags för arrangörer att göra det samma. För att vintersporten ska ha en framtid måste lag och arrangörer säga upp kontakten med sponsorer med stora utsläpp.”
Dom Winter, Protect Our Winters