KO tar Arla till domstol
För ganska precis två år sedan fällde Konsumentverket Arla för reklamen på temat “Netto noll klimatavtryck”. Du har säkert sett den. Konsumentverket menade att Arla inte kunde visa att deras stöd till klimatprojekt i Afrika och Asien verkligen ledde till noll netto-utsläpp. Men Arla vägrade att sluta med reklamen eftersom de hade en annan uppfattning och på det sättet har företaget lyckats fördröja hela processen i två år. Under tiden har det kommit in närmare 300 anmälningar mot bolaget.
Nu har Konsumentombudsmannen äntligen tagit över ärendet och tar Arla till domstol. Det är hög tid. På de två år som gått sedan fällningen har Arla prånglat ut ungefär en miljard förpackningar med det felaktiga påståendet.
– KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet, säger Ida Nyström.
Ett fall framåt, även om det är anmärkningsvärt att verket låter det fortsätta i – hittills – två år. Samtidigt är det lite nedslående att Konsumentverket fortfarande inte fattar problemet med “klimatkompensation”: Arla minskar inte “sin klimatpåverkan” genom att köpa utsläppskrediter: de betalar någon annan för att minska sina utsläpp. Klimatpåverkan från mjölk- och ostproduktionen fortsätter.