Lufthansa fälls för greenwash

Flygbranschen har stora problem med sin trovärdighet eftersom flyg är det snabbaste sättet att steka planeten. Samtidigt finns det inget trovärdigt sätt för branschen att snabbt anpassa sig och ställa om. Elflyg har en mycket begränsad potential och ligger ganska långt in i framtiden, vätgas skulle väga mycket och kräva helt andra farkoster.

Branschens “lösning” är att locka med ihåliga löften om “klimatkompensation” och inblandning av biodrivmedel. I höstas drev Lufthansa en kampanj på Facebook. Budskapet var inte helt tydligt: läsaren erbjöds att flyga gränslöst och “CO2-neutralt nu” för att “hjälpa oss att bli koldioxidneutrala 2050”.

Eh? Det var nog inte många som fattade vad bolaget menade, men en sak var tydlig: det var “grönt” och man kan flyga så mycket man vill inom “planetens gränser”.

Den som var jätteintresserad av detta erbjudande ombads att gå till Lufthansas hemsida för att läsa vad de egentligen gjorde reklam för och hur det var “grönt”.

Flera personer anmälde inlägget till Reklamombudsmannen (RO), annonsörernas egen tandlösa klagomur, vars enda kriterier är att internationella handelskammarens (ICC) riktlinjer ska följas. Det är knappast utmanande, men Lufthansa klarade inte ens det. I november beslutade RO att fälla annonsen med motiveringen:

“Nämnden konstaterar att det i reklamen, oavsett version, inte förekommer någon kvalificering som tydliggör att koldioxidneutralitet uppnås genom exempelvis klimatkompensation och finner redan mot den bakgrunden att en genomsnittskonsument riskerar att vilseledas om flygresornas klimatpåverkan. Att information finns på annonsörens webbplats om hur annonsören arbetar för att uppnå koldioxidneutralitet ändrar inte bedömningen. Reklamen innehåller därför vilseledande påståenden om koldioxidneutralitet och strider därmed mot artiklarna 5 och D1 i ICC:s regler.”

Greenwash med andra ord.

Så, vad blev påföljden, dryga böter?
Nej, ingen påföljd.

Lufthansas annons ligger helt i linje med den greenwash-kampanj som förs ut av det internationella branschorganet IATA: Fly Net Zero. Läs gärna mer om det samt flygbranschens problem och “lösningar” i rapporten Pie in the Sky.

Previous
Previous

Till slut slipper vi Arlas greenwash.

Next
Next

Stockholm inför förbud mot fossil reklam